Siirry sisältöön
Sodan muisti

Sodan muisti

Suomi toisessa maailmansodassa

  • Etusivu
  • AikakaudetLaajenna
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • TeematLaajenna
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • OhjeetLaajenna
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Sodan muisti
Sodan muisti
Suomi toisessa maailmansodassa
Etusivu » Jatkosota » Taustat ja tapahtumat » Salpalinja

Salpalinja

Virpi Launonen

Salpalinja

Talvisodan jälkeen Suomen uutta itärajaa ryhdyttiin linnoittamaan. Rajalle rakennettiin esimerkiksi bunkkereita ja erilaisia esteitä. Rakentajat eivät olleet sotilaita, vaan rakennusmiehiä ja työttömiä kaupungeista. Lisäksi rakentajiksi palkattiin miehiä, joiden koti oli jäänyt luovutetulle alueelle. Miehet saivat asua työmaiden lähellä parakeissa ja teltoissa ilmaiseksi ja ostaa edullista ruokaa työmaaruokalasta. Linnoitustyömaita oli koko itärajan pituudelta. Linnoiteketjulle annettiin nimeksi Salpalinja. 

Linnoittajat nostamassa estekiveä. SA-kuva.

Linnoitteiden rakentamisen tarkoitus oli hidastaa Neuvostoliiton mahdollista uutta hyökkäystä, tarjota suojaa suomalaisille sotilaille sekä kertoa Neuvostoliitolle, että Suomi on nyt paremmin varustautunut kuin ennen talvisotaa. Salpalinjan eteläosassa puolustuslinjasta rakennettiin yhtenäinen, koska pidettiin tärkeänä estää vihollisen pääsy pääkaupunki Helsinkiin. Pohjoisempana linnoitteita rakennettiin niin, että niiden avulla olisi pystynyt tukkimaan idästä tulevia teitä. 

Salpalinjalle pystytettiin kivisiä panssariesteitä 225 kilometriä. Kivet louhittiin käsin, kuljetettiin yksi kerrallaan estepaikalle ja pystytettiin käyttäen kolmijalkanosturia. SA-kuva.

Salpalinjan rakentaminen oli vaikeaa, koska työmaat sijaitsivat kaukana asutuksesta. Työmaille ei ollut valmiita teitä tai sähkö- ja puhelinlinjoja, vaan rakentaminen piti aloittaa tekemällä ne. Vasta teiden rakentamisen jälkeen voitiin aloittaa varsinaisten linnoitteiden rakentaminen. 

Salpalinjaa oli parhaimmillaan rakentamassa noin 35 000 miestä. Heille ruokaa oli laittamassa noin 2 000 lottaa. Työmailla oli käytössä 1 100 autoa, 60 traktoria ja 3 500 hevosta. Koska koneita oli vähän, työtä tehtiin miesvoimin ja siksi työ oli raskasta. 

Ennen varsinaisten linnoitustöiden aloittamista linnoittajat rakensivat majoitus- ja muita huoltotiloja. SA-kuva.

Työmaille järjestettiin tarpeellisia palveluita. Siellä oli lottien ylläpitämiä ruokaloita ja kioskeja, joista pystyi ostamaan esimerkiksi kahvia, pullaa ja makeisia. Lisäksi työmailla oli parturi, joka leikkasi miesten hiuksia ja partoja, suutari, joka korjasi miesten kenkiä ja seppä, joka korjasi työkaluja. Työmailla kävi myös pesijä, joka pesi miesten vaatteet. 

Lotta Svärd vastasi työmaiden ruokahuollosta. Kuva: Lappeenrannan museot.

Rakentajille järjestettiin harrastusmahdollisuuksia. Työmaille tilattiin lehtiä, perustettiin kirjastoja ja hankittiin lautapelejä. Lisäksi työmaiden läheisyyteen raivattiin urheilukenttiä, ja työmiehille hankittiin urheiluvälineitä.

Linnoittajille järjestettiin erilaisia vapaa-ajan harrastuksia. Urheilu oli yksi suosituimmista tavoista viettää vapaa-aikaa. SA-kuva.

Salpalinjan rakentamisesta oli suunniteltu useiden vuosien urakkaa. Linjaa ehdittiin rakentaa kuitenkin vain noin vuosi. Kun jatkosota alkoi, osa rakentajista joutui sotilaiksi rintamalle ja osa jatkoi esimerkiksi teiden ja siltojen korjaamista rintaman takana. Salpalinjalla ei koskaan käyty taisteluita. Nykyään osa Salpalinjasta on kunnostettu matkailukohteeksi.  

Lue lisää: 

Suomen linnoittamisen historia 1918–1944. Kirjoittanut Reino Arimo. Otava, Helsinki, 1981. 

Kuinka salata Salpalinja? Salpa-aseman salassapitämiseksi tehdyt ratkaisut vv. 1940–1941. Miehikkälän Salpalinja-museon julkaisuja 3. Kirjoittanut Mikko Kylmälä. Miehikkälän Salpalinjamuseo, Miehikkälä, 2016.  

”Koskee: …sisäistä lujittamista ja oikean työhengen vaalimista”. Linnoittajien huolto ja vapaa-ajan järjestelyt kontrollina Salpalinjan linnoitustyömailla III ja IV armeijakuntien alueella vuosina 1940–1941. Väitöskirja. Kirjoittanut Virpi Launonen. Miehikkälän Salpalinjamuseo, Miehikkälä, 2019.  

Salpalinja. Itsenäisyyden monumentti. Salpalinjan perinneyhdistys, Miehikkälä, 2017. 

Mitä jäi mieleen?

Testaa, kuinka hyvin ymmärsit lukemaasi lyhyellä testillä.

Mikä oli Salpalinjan pääasiallinen tarkoitus?

Miten Salpalinjalla rakennetut kiviset panssariesteet valmistettiin?

Mitä palveluita Salpalinjan työmailla tarjottiin rakentajille?

clock.png

Time’s up

Slide
library_books
Aiheeseen liittyvät tehtävät
Hanki tietoa ja tulkitse

  • a. Mitä tarkoitusta varten Salpalinja rakennettiin?
  • b. Ketkä olivat Salpalinjan pääasiallisia rakentajia?
  • c. Miksi Salpalinjaa ei koskaan käytetty taisteluihin?

Ymmärrä ja arvioi

  • a. Bunkkeri
  • b. Panssarieste
  • c. Taisteluhauta (juoksuhauta)

Hanki tietoa ja tulkitse

Päiväkirjamerkintä, 25. Heinäkuuta 1940 

Tänään oli jälleen pitkä päivä Salpalinjan rakennustyömaalla. Heräsin ennen aamunkoittoa, kuten tavallista, ja kiiruhdin lottien ylläpitämään ruokalaan aamiaista varten. Puuro oli tänään erityisen maukasta, ehkä siksi, että oli sunnuntai ja lotat olivat päättäneet hemmotella meitä vähän. 

Työmaalla tehtävämme oli pystyttää panssariesteitä, jotka oli tuotu aina Ruotsista saakka. Kivet olivat valtavia, ja jokaisen siirtäminen paikalleen kolmijalkanosturilla vaati suurta tarkkuutta ja kärsivällisyyttä. Muistan, kuinka hiki valui selkääni pitkin, kun ohjasin nosturia käsimerkein, yrittäen saada kiven asettumaan juuri oikeaan kohtaan. 

Iltapäivällä saimme yllättävän vierailun. Neuvostoliittolaisia sotilastarkkailijoita saapui seuraamaan linnoitustöitä. He eivät kuitenkaan kyselleet meiltä rakentajilta mitään vaan antoivat meidän keskittyä töihimme. Ja työtä todella riittikin! 

Illalla, kun työpäivä oli ohi, istuimme tulen äärellä ja jaoimme tarinoita. Eräs vanhempi mies kertoi, kuinka hän oli ollut mukana rakentamassa Eiffel-tornia Pariisissa vuonna 1887. Tarinat tuntuivat tuovan lohtua, vaikka tiesimme, että edessä saattaisi olla vielä pitkä ja vaativa urakka. 

Päivän päätteeksi palasin väsyneenä, mutta tyytyväisenä parakkiini. Tämä työ on raskasta, mutta on lohdullista tietää, että teemme jotain tärkeää maamme puolustamiseksi. Huomenna on uusi päivä, ja me jatkamme rakennustöitä, toivoen, ettei linjaamme koskaan tarvitsisi käyttää taistelussa. 

Ymmärrä ja arvioi

Linkki: Ihmisiä linnoitustöissä -verkkonäyttely – Salpakeskus 

a. Eläydy valitsemasi henkilön asemaan ja kirjoita kirje kotiväelle, jossa kerrot millaista elämä on rakennustyömaalla omasta näkökulmastasi. Eläydy aikakauteen ja sen tilanteeseen ja arvioihin.

b. Olet sanomalehden toimittaja ja olet tekemässä artikkelia Salpalinjan rakentamisesta ja rakentajista. Kirjoita artikkeli, jossa kerrotaan mikä Salpalinja on, miksi se rakennetaan ja jossa haastatellaan valitsemaasi henkilöä. Perusta artikkelisi oheiseen Salpalinja-tekstiin sekä tutustumaasi henkilöön. Lisätietoa aiheesta löydät Ihmisiä linnoitustöissä -verkkonäyttelystä.


Käytä ja sovella

Linkki: Ihmisiä linnoitustöissä -verkkonäyttely – Salpakeskus 

clock.png

Time’s up

Avainsanat: #bunkkeri#Jatkosota#salpalinja#sodan muisti#suomi toisessa maailmansodassa#Talvisota
Slide
create
Tekijät
list
Kirjallisuutta
security
Tietosuojaseloste
live_help
Ota yhteyttä

info@muisti.org
+358 50 5524 233

dvr
Vieraile Muistin sivuilla

Sodan ja rauhan keskus Muisti
muisti.org

feedback
Anna palautetta

Palautelomake

Slide
Kiitämme palvelun mahdollistajia

© 2025 Sodan ja rauhan keskus Muisti

  • Etusivu
  • Aikakaudet
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • Teemat
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • Ohjeet
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Haku