Siirry sisältöön
Sodan muisti

Sodan muisti

Suomi toisessa maailmansodassa

  • Etusivu
  • AikakaudetLaajenna
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • TeematLaajenna
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • OhjeetLaajenna
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Sodan muisti
Sodan muisti
Suomi toisessa maailmansodassa
Etusivu » Kulttuuri ja muistaminen » Rauha » Lahti ja evakot

Lahti ja evakot

Sini Ojala, Lahden museot

Karjalasta Päijät-Hämeeseen – Viipurista Lahteen

Karjalan luovuttamisen jälkeen Päijät-Häme, erityisesti Lahti, sai uusia asukkaita evakkojen myötä. Lahteen asettui 10 000 karjalaista, joista 4 000 oli Viipurista. Maanhankintalain nojalla maaseudulle perustettiin uusia maatiloja. Kaupungeissa, kuten Lahdessa, sopeutuminen uuteen ympäristöön oli helpompaa kuin maaseudulla. Lahteen muodostui ”Pikku-Viipuri”, jossa asuvat vaalivat karjalaisia perinteitä. Yritykset ja yhdistykset, kuten Viipurin musiikkiopisto ja urheiluseura Viipurin Reipas, jatkoivat toimintaansa Lahdessa, tuoden mukanaan karjalaista kulttuuriperintöä. 

Karjalan menettämisen jälkeen Lahti ja Päijät-Häme saivat evakoista uusia asukkaita – Lahteen asettui jatkosodan jälkeen 10 000 Karjalan evakkoa. Tulijoista noin 4 000 oli Viipurista. Hollolaan ja Nastolaan asetuttiin Käkisalmesta ja Äyräpäästä, Orimattilaan muun muassa Kirvusta. Häme sai Suomen alueista väkilukuun suhteutettuna eniten uusia asukkaita Karjalasta. Arviolta joka neljäs lahtelainen oli taustaltaan evakko. 

Karjalan asukkaiden asuttaminen uusille kotipaikoille oli suuri urakka, ja se perustui suunnitelmaan. Maaseutuvaltaisten pitäjien asukkaat haluttiin asuttaa maalle, ja kaupunkilaiset kaupunkeihin. Niinpä Viipurista asetuttiin sankoin joukoin ”Suomen nuorimpaan kaupunkiin” Lahteen.

Taloyhtiöt Suojalinna ja Pellonkulma sijaitsevat Lahdessa alueella, jota kutsuttiin nimellä ”Pikku-Viipuri”. Kuva: Lahden museoiden kuvakokoelma.

Kaupungeissa sopeutuminen oli helpompaa kuin maaseudulla. Maanhankintalaki velvoitti maataloudesta toimeentulonsa aiemmin saaneet evakot perustamaan maatiloja valtion jakamilla maa-alueille. Osa noista alueista oli pakkolunastettu yksityisiltä maanomistajilta ja niiden siirtyminen uusille asukkaille saattoi aiheuttaa maaseudulla ristiriitoja. 

Halutessaan asutussuunnitelmasta oli mahdollista poiketa. Jotkut perheet matkustivat ensin evakkojunalla läntiseen Suomeen, mutta siirtyivät lopulta paikkakunnalle, jossa oli muitakin tuttuja. Samoilta seuduilta siirtyneiden keskuuteen syntyi alueita, kuten hokkaralaisten Pensuo Nastolassa tai Lahden ”Pikku-Viipuri”.

Evakot toivat mukanaan myös liiketoimintaa. Sisäkuva Starckjohannin myymälästä Lahdessa. Kuva: Lahden museoiden kuvakokoelma.

Asukkaiden lisäksi myös yritykset ja yhdistykset vaihtoivat paikkakuntaa. Lahteen siirtyneitä yrityksiä olivat esimerkiksi Starckjohannin rautakauppa ja Kääpän tavaratalo. Myös Viipurin diakonissalaitos, urheiluseura Viipurin Reipas ja Viipurin musiikkiopisto jatkoivat toimintaansa Lahdessa. Karjalainen perintö eli yhdistyksissä vahvana, ja saattoi kulua vuosikymmeniäkin ennen toimintojen hiipumista tai sulautumista paikkakunnalla jo olleisiin yhdistyksiin. Esimerkiksi Viipurin Reippaasta tuli Lahden Reipas vasta vuonna 1964.

Kuvassa etualalla leikkiviä lapsia. Vasemmalla pitkä rivi samannäköisiä rintamamiestaloja. Oikealla Osuuskauppa.
Lahtelaisen Västeråsin kaupunginosan katujen varret täyttyivät ruotsalaisten lahjoittamista taloista. Lapsia Ruotsinkadun Osuuskaupan edustalla 1950-luvun alussa. Lahden museoiden kuvakokoelma.

Omaisuuden ja omaisten menettäminen jätti jälkensä monen uuden päijäthämäläisen jälleenrakennusaikaan. Uusissa kodeissa vaalittiin niitä muutamia esineitä, joita lähtiessä oli saatu matkaan. Kengät, jotka isoäidillä oli jalassaan hänen kulkiessaan evakkotaivalta tai Viipurin hopeaseppien työstämät lusikat ovat kunniapaikalla edelleen. Muistoissa lähtemisen kokemukset elävät aina toiseen ja kolmanteen sukupolveen asti.

Luovutetusta Karjalasta saatiin sodan jälkeen runsaasti vaikutteita Lahteen – uusia asukkaita, yrityksiä ja urheiluseuroja. Jussi Mäntysen Hirvi-veistoksen valos pystytettiin Viipuriin vuonna 1928 ja mallin mukaan tehty uusi pronssivalos paljastettiin Lahden Erkonpuistossa vuonna 1955. Veistoksen lahjoittivat kaupungille paikalliset karjalaseurat. Tilaisuudessa oli läsnä seurojen edustajia sekä juhlapuheen pitänyt kaupunginjohtaja Olavi Kajala. Lahden museoiden kuvakokoelma.

Mitä karjalaisuus Päijät-Hämeessä sitten merkitsi? Kärjistetysti sanotaan, että vilkkaat karjalaiset toivat eloa hitaiden hämäläisten joukkoon. Säännölle on varmasti olemassa poikkeuksia – oli myös hiljaisia karjalaisia ja vilkasliikkeisiä hämäläisiä. Samoin tarinat siitä, miten tulijat otettiin vastaan, saattavat kantaa ylisukupolvisia traumoja. Koulujen ja talojen pihoilla lapset oppivat nopeasti välttelemään omaa murrettaan kiusaamisen pelossa. Toisaalta monet tavat ja perinteet säilyivät perheissä, ja levisivät yleisemmin muidenkin käyttöön. Virpominen palmusunnuntaina yleistyi ja karjalanpiirakat otettiin vähitellen osaksi yleistä suomalaista ruokaperinnettä. 

*** 

Karjalaisuutta käsiteltiin Lahden Historiallisen museon järjestämissä Muistamo-keskusteluilloissa keväällä 2023. Museon tuleva päänäyttely Hyvä paikka nostaa esille karjalaisten asettumisen Päijät-Hämeeseen. Monitaiteinen näyttelykokonaisuus Kotiin – Karjalan kaikuja ja kuvia on museon ensimmäinen vaihtuva näyttely. Museo avaa ovensa yleisölle jälleen 6.6.2024. 

Lue lisää: 

Nastolan historia IV – Nastolalaisten ja Nastolaan muualta tulleiden elämä 1939–2015. Kirjoittanut Ville Eerola. SKS, Helsinki 2020. 

Siirtokarjalaisten identiteetti ja kulttuurien kohtaaminen. Kirjoittanut Pirkko Sallinen-Gimpl. Muinaismuistoyhdistys, Helsinki 1994. 

Mitä jäi mieleen?

Testaa, kuinka hyvin ymmärsit lukemaasi lyhyellä testillä.

Kuinka monta Karjalan evakkoa muutti Lahden kaupunkiin jatkosodan jälkeen?

Mitä tarkoitti, että Häme sai Suomen alueista väkilukuun suhteutettuna eniten uusia asukkaita Karjalasta?

Mikä Lahden kaupunginosa täyttyi ruotsalaisten lahjoittamista taloista?

Miten Karjalan evakot vaikuttivat Lahden kaupungin elämään?

Mitä tekstin perusteella voidaan päätellä Karjalan evakkojen sopeutumisesta uusiin ympäristöihinsä Päijät-Hämeessä?

clock.png

Time’s up

Slide
library_books
Aiheeseen liittyvät tehtävät
Hanki tietoa ja tulkitse

a. Mihin kaupunkiin tai kuntaan Käkisalmen ja Äyräpään asukkaat pääasiassa muuttivat? 

b. Minkä niminen viipurilainen urheiluseura jatkoi toimintaansa Lahdessa? 

c. Miksi maanhankintalaki saattoi aiheuttaa ristiriitoja maaseudulla? 

d. Minkä vuoksi karjalainen perinne, kuten virpominen ja karjalanpiirakat, säilyi ja levisi Päijät-Hämeessä? 

Käytä ja sovella

a. Mene Arkkitehtuurimuseon Jälleenrakennuskausi -sivustolle (LINKKI https://www.mfa.fi/kokoelmat/tietopaketit/jalleenrakennuskausi/rintamamiestaloalueet/#lahjatalot). Tee 3–5 lauseen muistiinpanot ruotsalaisten lahjoittamista taloista.

b. Tutustu tarkemmin Västeråsin kaupunginosaan Lahdessa (tai sivustolla mainittuun Pirkkolaan, Könönpeltoon tai Pansioon). Tee mahdollisimman visuaalinen esitys valitsemastasi kaupunginosasta. Käytä apuna internetin karttapalveluita (esim. Google Maps ja StreetView, Google Earth jne) sekä Finna.fi -palvelua. Voit etsiä kuvia, ottaa kuvakaappauksia ja piirtää itse. Tuo mukaan sopiva määrä kirjoitettua tietoa.

LINKKI: https://www.mfa.fi/kokoelmat/tietopaketit/jalleenrakennuskausi/rintamamiestaloalueet/ 

Ymmärrä ja arvioi

Käytä ja sovella

clock.png

Time’s up

Hakusanat: sotasukupolvi nainen, sotasukupolvi mies, sotasukupolvi lapsi

Avainsanat: #rauha#sodan muisti#suomi toisessa maailmansodassa
Slide
create
Tekijät
list
Kirjallisuutta
security
Tietosuojaseloste
live_help
Ota yhteyttä

info@muisti.org
+358 50 5524 233

dvr
Vieraile Muistin sivuilla

Sodan ja rauhan keskus Muisti
muisti.org

feedback
Anna palautetta

Palautelomake

Slide
Kiitämme palvelun mahdollistajia

© 2025 Sodan ja rauhan keskus Muisti

  • Etusivu
  • Aikakaudet
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • Teemat
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • Ohjeet
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Haku