Siirry sisältöön
Sodan muisti

Sodan muisti

Suomi toisessa maailmansodassa

  • Etusivu
  • AikakaudetLaajenna
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • TeematLaajenna
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • OhjeetLaajenna
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Sodan muisti
Sodan muisti
Suomi toisessa maailmansodassa
Etusivu » Talvisota » YO-tehtäviä

YO-tehtäviä

YO-tehtäviä talvisodasta

Täältä löydät talvisotaan liittyviä ylioppilaskokeiden tehtäviä vuodesta 2017 eteenpäin.  

Lähde: https://yle.fi/aihe/abitreenit 

Leonhard Lapin, Molotov-Ribbentrop I 20 p. (Historia, kevät 2025) 

Aineisto:

Kuva: Leonhard Lapin, Molotov-Ribbentrop I 

Virolaisen taiteilijan Leonhard Lapinin (1947‒2022) serigrafia Molotov-Ribbentrop I (aineisto 2.A) ilmestyi vuonna 1989. Pohdi, miksi Lapin päätyi käsittelemään juuri tätä aihetta vuonna 1989, ja tulkitse teoksen sanomaa sen ajallisessa kontekstissa. 

Juutalaiset Euroopassa 30 p. (Historia, kevät 2025) 

Aineisto:

Tekstikatkelma: Neljännen lateraanikonsiilin päätös numero 68 

Kuva: Juutalainen pariskunta Wormsissa 1500-luvulla 

Tekstikatkelma: Laki saksalaisen veren ja Saksan kunnian suojelemiseksi 

Tekstikatkelma: Ote Yad Vashem -keskuksen artikkelista Juutalaismerkki 

8.1 Vertaa keskiajan katolisen kirkon säännöstä juutalaisista (aineistot 8.A ja 8.B) natsi-Saksan lainsäädäntöön ja hallinnon päätöksiin (aineistot 8.C ja 8.D). (16p.)

8.2 Pohdi, miksi vuosisatoja Euroopassa vallinnut juutalaisvastaisuus kärjistyi nimenomaan natsi-Saksassa kansanmurhaksi, jota myös holokaustiksi kutsutaan. (14p.)

Suomalainen yhteiskunta vuoden 1918 jälkeen 20 p. (Historia, syksy 2022) 

Analysoi, mitkä tekijät uhkasivat suomalaisen yhteiskunnan vakautta kahtena vuosikymmenenä vuoden 1918 sisällissodan jälkeen ja mitkä seikat puolestaan edistivät olojen rauhanomaista kehitystä. 

Suomi ja Ahvenanmaa 30 p. (Historia, syksy 2021) 

Suomen Ahvenanmaata koskeva suvereniteetti tunnustettiin lopullisesti vuonna 1921. Samana vuonna Ahvenanmaalle myönnettiin itsehallinto. Ahvenanmaan demilitarisoidusta asemasta oli päätetty kansainvälisesti ensimmäistä kertaa jo vuonna 1856 Krimin sodan rauhanneuvottelujen yhteydessä.  

Aineisto: 

9.A Tekstikatkelma: Kuningas Kustaa V:n kiitospuhe Ahvenanmaan valtuuskunnalle (3.2.1918)  

9.B Tekstikatkelma: Suomen valkoisen hallituksen sotilaallisen ylikomentajan C. G. Mannerheimin kirje Suomen Tukholman edustustolle (18.2.1918)  

9.C Tekstikatkelma: Suomen diplomaattinen edustaja Bertil Gripenberg Tukholmassa Ruotsin ulkoministeri Hellnerille (23.2.1918)  

9.D Tekstikatkelma: Suomen ulkoministeri Rudolf Holstin salainen kirje Ruotsin ulkoministeriölle (12.4.1938)  

9.E Tekstikatkelma: Puolustusministeri Jussi Niinistön haastattelu (26.5.2018)  

9.1 Kuvaile Suomen ja Ruotsin suhteita vuosina 1918–1921 tekstikatkelmien 9.A, 9.B ja 9.C perusteella ja analysoi syitä päätöksiin, joilla hyväksyttiin Suomen Ahvenanmaata koskeva suvereniteetti. (18 p.)

9.2 Erittele Suomen turvallisuuspoliittisia haasteita Itämeren alueella tekstikatkelmien 9.D ja 9.E perusteella. (12 p.) 

Saksan ulkopolitiikka 1930-luvulla 20 p. (Historia, syksy 2020) 

Adolf Hitlerin johtaman Saksan politiikassa alkoi 1930-luvun puolivälissä uusi vaihe. Muutos huomattiin myös muualla maailmassa. Brittitaiteilija David Low’n pilapiirros (aineisto 2. A) on julkaistu laajalevikkisessä lontoolaisessa The Evening Standard -sanomalehdessä heinäkuussa 1936. 

Aineisto 

Kuva: David Low, pilapiirros 

2.1. Tulkitse piirrosta (aineisto 2. A). 10 p.  

2.2. Erittele, miten Saksa toimi ulkopolitiikassaan piirroksen (aineisto 2. A) julkaisuajasta lähtien toisen maailmansodan syttymiseen saakka. 10 p. 

Populismi ja politiikka 30 p. (Yhteiskuntaoppi, syksy 2020) 

Tekstikatkelmassa 9. A tarkastellaan populismia poliittista elämää muovaavana ilmiönä. 

Aineisto 

Tekstikatkelma: Emilia Palonen, Puhkeaako demokratian kupla? 

9.1. Erittele, miten tekstikatkelmassa 9. A luonnehditut populismin piirteet ovat ilmenneet viime vuosina Suomessa ja kansainvälisessä politiikassa. 14 p.

9.2. Mitkä seikat puhuvat tekstikatkelmassa 9. A hahmoteltuja tulevaisuuden kehityssuuntia vastaan ja mitkä niiden puolesta? Pohdi asiaa suomalaisten ja ulkomaisten esimerkkien avulla. 16 p.

Demokratian muodot 30 p. (Yhteiskuntaoppi, kevät 2020) 

Videokatkelmassa 7. A on poimintoja Unkarin pääministerin Victor Orbánin julkisista esiintymisistä. 

Aineisto 

Videokatkelma: Viktor Orbánin esiintymisiä 

7.1. Tarkastele, minkälaista demokratiakäsitystä Victor Orbán videokatkelman 7. A perusteella edustaa ja miten hän sitä videokatkelmassa perustelee. 12 p. 

7.2. Vertaile Victor Orbánin demokratiakäsitystä liberaaliin demokratiakäsitykseen ja pohdi, mitä riskejä Orbánin demokratiamalliin liittyy. 18 p. 

Münchenin neuvottelut 1938 20 p. (Historia, syksy 2018) 

Britannian pääministeri Neville Chamberlain palasi Lontooseen 30.9.1938 neuvotteluista Münchenistä. Hänen tuolloin pitämänsä puheen sanomaa on kuvattu sanoilla ”rauha meidän aikanamme” (aineisto 2.A). Vuoden päästä maailmassa kuitenkin jo käytiin toista maailmansotaa.  

Aineisto:  

2.A Videokatkelma: Neville Chamberlainin puhe  

Mitkä tekijät selittävät Chamberlainin lausuntoa, ja miksi sota kaikesta huolimatta syttyi?

Avainsanat: #sodan muisti#suomi toisessa maailmansodassa#Talvisota
Slide
create
Tekijät
list
Kirjallisuutta
security
Tietosuojaseloste
live_help
Ota yhteyttä

info@muisti.org
+358 50 5524 233

dvr
Vieraile Muistin sivuilla

Sodan ja rauhan keskus Muisti
muisti.org

feedback
Anna palautetta

Palautelomake

Slide
Kiitämme palvelun mahdollistajia

© 2025 Sodan ja rauhan keskus Muisti

  • Etusivu
  • Aikakaudet
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • Teemat
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • Ohjeet
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Haku