Rintamadrag
Leena Hangasmaa, Mikko Siitonen
Viihdytyskiertueet ja rintamadrag
Asemasodan aikana viihdytyskiertueet ja rintamadrag, miesten esittämät naisroolit, toivat huumoria ja kevensivät tunnelmaa etulinjan takana. Esitykset heijastivat naisten kaipuuta ja toimivat myös tapana purkaa sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä paineita. Rintamadrag kertoo sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta myös suomalaisessa sotahistoriassa.
Asemasodan aikana viihdytyskiertueet etulinjojen takana olivat yleisiä. Sotilaiden mielialaa ylläpitämään kuljetettiin näyttelijöitä, tanssijoita ja muita esiintyjiä. Korsuissa järjestettiin myös omaa ohjelmaa.
Rintamadrag eli miesten esittämät naisroolit eivät olleet poikkeuksellisia, vaan ne olivat oma viihteenlajinsa jatkosodassa. Esityksiä oli niin virallisten viihdytyskiertueiden ohjelmistossa kuin miesten itse kehittämissä ohjelmanumeroissa. Tunnettuja rintamadrag-esiintyjiä olivat mm. Miss Mutarovka, Miss Ohta, Rusina Serrato, Iso-Iita ja Musta Jaana. Arkistoissa on myös kuvia, joissa viihdytyskiertueella naiset esiintyvät miesten vaatteissa esimerkiksi paritanssia esittäessään. Tämä oli kuitenkin harvinaisempaa.
Tutkija Kati Mustolan haastatteluaineistossa eräs veteraani kertoo täydennysjoukoissa hänen yksikköönsä saapuneesta miehestä, jota ryhdyttiin kutsumaan Primadonnaksi. Mies ompeli itselleen hameen ja piti tanssiesityksiä. Hänellä oli mukanaan krokotiilikuvioitu salkku täynnä meikkejä ja hän somisti korsuja verhoilla ja kukilla. Primadonnaan suhtauduttiin lähinnä hyväntahtoisesti huumorilla, sillä hänen roolinsa oli hyvin yliampuva. Ilkeämielisiin haukkuihin hän vastasi samalla mitalla ja uhkasi paljastaa, ketkä kaikki haukkujista olivat olleet hänen kanssaan.
Sota tarjosi yllättäviä mahdollisuuksia sukupuoliroolien rikkomiselle: rintamaviihde antoi tilaisuuden miehille sukupuoliroolien ylittämiseen ja luvan myös siitä nauttimiseen niin esiintyjänä kuin katsojana. Rintamadrag-ilmiön syntymiseen ja suosioon on tutkimuksessa esitetty useita syitä. Sitä on tulkittu miesten rakkauden nälän ja naisen kaipuun ilmentymänä, mutta myös hyväksyttynä kollektiivisena keinona purkaa ja jäsentää seksuaalisia paineita ja homoseksuaalisuuteen liittyviä ahdistuksen tunteita, joita miesten keskinäinen läheisyys synnytti. Osalle drag-esitykset toimivat vain hauskana huumorina. Yhtä oikeaa tulkintaa aiheesta ei ole.
Kuva sotamies Hellbergistä tai muut samanlaiset SA-kuva-arkistossa olevat valokuvat eivät kerro, kuuluivatko juuri niissä esiintyvät ihmiset sukupuoli- tai seksuaalivähemmistöihin. Yhdessä muun aineiston kanssa ne kuitenkin tuovat esiin, että sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus on osa suomalaista sotahistoriaa. Rintamadrag ja ristiinpukeutuminen on tunnistettu ilmiö myös muiden maiden sotahistoriassa.
Lue lisää:
Juvonen, Tuula 2002: Varjoelämä ja julkisia salaisuuksia. Jyväskylä: Osuuskunta Vastapaino.
Mustola, Kati 2006: Homoseksuaalisuus ja sota. Teoksessa Kinnunen, Tiina ja Kivimäki, Ville (toim.) Ihminen sodassa. Suomalaisten kokemuksia talvi- ja jatkosodassa. Helsinki: Minerva s. 171−189.
Näre, Sari 2016: Sota ja seksi. Helsinki: Tammi.
Simpanen, Siiri 2020: Arkistoihin kätketyt. https://muisti.org/arkistoihin-katketyt/