Siirry sisältöön
Sodan muisti

Sodan muisti

Suomi toisessa maailmansodassa

  • Etusivu
  • AikakaudetLaajenna
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • TeematLaajenna
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • OhjeetLaajenna
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Sodan muisti
Sodan muisti
Suomi toisessa maailmansodassa
Etusivu » Jatkosota » Talous ja yhteiskunta » Rintamadrag

Rintamadrag

Leena Hangasmaa, Mikko Siitonen

Viihdytyskiertueet ja rintamadrag

Asemasodan aikana viihdytyskiertueet ja rintamadrag, miesten esittämät naisroolit, toivat huumoria ja kevensivät tunnelmaa etulinjan takana. Esitykset heijastivat naisten kaipuuta ja toimivat myös tapana purkaa sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä paineita. Rintamadrag kertoo sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta myös suomalaisessa sotahistoriassa. 

Asemasodan aikana viihdytyskiertueet etulinjojen takana olivat yleisiä. Sotilaiden mielialaa ylläpitämään kuljetettiin näyttelijöitä, tanssijoita ja muita esiintyjiä. Korsuissa järjestettiin myös omaa ohjelmaa.  

Rintamadrag eli miesten esittämät naisroolit eivät olleet poikkeuksellisia, vaan ne olivat oma viihteenlajinsa jatkosodassa. Esityksiä oli niin virallisten viihdytyskiertueiden ohjelmistossa kuin miesten itse kehittämissä ohjelmanumeroissa. Tunnettuja rintamadrag-esiintyjiä olivat mm. Miss Mutarovka, Miss Ohta, Rusina Serrato, Iso-Iita ja Musta Jaana. Arkistoissa on myös kuvia, joissa viihdytyskiertueella naiset esiintyvät miesten vaatteissa esimerkiksi paritanssia esittäessään. Tämä oli kuitenkin harvinaisempaa.

Sotamies Hellberg esiintyy uudenvuoden revyyssä Syvärin kaupungissa 1943.  Kyseisen revyyn olivat järjestäneet ruotsalaiset vapaaehtoiset. Kaikki esiintyjät olivat miehiä.
Sotamies Hellberg esiintyy uudenvuoden revyyssä Syvärin kaupungissa 1943.  Kyseisen revyyn olivat järjestäneet ruotsalaiset vapaaehtoiset. Kaikki esiintyjät olivat miehiä.

Tutkija Kati Mustolan haastatteluaineistossa eräs veteraani kertoo täydennysjoukoissa hänen yksikköönsä saapuneesta miehestä, jota ryhdyttiin kutsumaan Primadonnaksi. Mies ompeli itselleen hameen ja piti tanssiesityksiä. Hänellä oli mukanaan krokotiilikuvioitu salkku täynnä meikkejä ja hän somisti korsuja verhoilla ja kukilla. Primadonnaan suhtauduttiin lähinnä hyväntahtoisesti huumorilla, sillä hänen roolinsa oli hyvin yliampuva. Ilkeämielisiin haukkuihin hän vastasi samalla mitalla ja uhkasi paljastaa, ketkä kaikki haukkujista olivat olleet hänen kanssaan.

Rusina Serrato esiintyy elokuussa 1943 Limosaaressa Äänisellä. SA-kuva.
Rusina Serrato esiintyy elokuussa 1943 Limosaaressa Äänisellä. SA-kuva.

Sota tarjosi yllättäviä mahdollisuuksia sukupuoliroolien rikkomiselle: rintamaviihde antoi tilaisuuden miehille sukupuoliroolien ylittämiseen ja luvan myös siitä nauttimiseen niin esiintyjänä kuin katsojana. Rintamadrag-ilmiön syntymiseen ja suosioon on tutkimuksessa esitetty useita syitä. Sitä on tulkittu miesten rakkauden nälän ja naisen kaipuun ilmentymänä, mutta myös hyväksyttynä kollektiivisena keinona purkaa ja jäsentää seksuaalisia paineita ja homoseksuaalisuuteen liittyviä ahdistuksen tunteita, joita miesten keskinäinen läheisyys synnytti. Osalle drag-esitykset toimivat vain hauskana huumorina. Yhtä oikeaa tulkintaa aiheesta ei ole.  

Kuva sotamies Hellbergistä tai muut samanlaiset SA-kuva-arkistossa olevat valokuvat eivät kerro, kuuluivatko juuri niissä esiintyvät ihmiset sukupuoli- tai seksuaalivähemmistöihin. Yhdessä muun aineiston kanssa ne kuitenkin tuovat esiin, että sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus on osa suomalaista sotahistoriaa. Rintamadrag ja ristiinpukeutuminen on tunnistettu ilmiö myös muiden maiden sotahistoriassa.

"Miss Ohta". Ohtanhovissa pidetyssä asemiesillassa esiintyi tällainen tanssijatar, kotipaikka jääkärijoukkueen korsu. Termola, Ohta 29.10.1942 (SA-kuvan alkuperäinen kuvateksti)
”Miss Ohta”. Ohtanhovissa pidetyssä asemiesillassa esiintyi tällainen tanssijatar, kotipaikka jääkärijoukkueen korsu. Termola, Ohta 29.10.1942 (SA-kuvan alkuperäinen kuvateksti)

Lue lisää: 

Juvonen, Tuula 2002: Varjoelämä ja julkisia salaisuuksia. Jyväskylä: Osuuskunta Vastapaino.  

Mustola, Kati 2006: Homoseksuaalisuus ja sota. Teoksessa Kinnunen, Tiina ja Kivimäki, Ville (toim.) Ihminen sodassa. Suomalaisten kokemuksia talvi- ja jatkosodassa. Helsinki: Minerva s. 171−189. 

Näre, Sari 2016: Sota ja seksi. Helsinki: Tammi. 

Simpanen, Siiri 2020: Arkistoihin kätketyt. https://muisti.org/arkistoihin-katketyt/ 

Mitä jäi mieleen?

Testaa, kuinka hyvin ymmärsit lukemaasi lyhyellä testillä.

Mitä vaikutuksia sota-ajan viihdytyskiertueilla oli sotilaisiin?

Mitä erityistä piirteitä esiintyjillä, kuten Primadonnalla, oli?

Mitä rintamadrag kertoo sukupuolen ja seksuaalisuuden historiasta Suomessa?

clock.png

Time’s up

Slide
library_books
Aiheeseen liittyvät tehtävät
Hanki tietoa ja tulkitse

Hanki tietoa ja tulkitse

Miesten väliset suhteet
Naisten väliset suhteet

Kirjoita essee tai tee miellekartta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä sodan aikana. Selitä tuotoksessa myös, mitä tarkoittaa sukupuolivähemmistö ja s
eksuaalivähemmistö.

Ymmärrä ja arvioi

Ymmärrä ja arvioi

clock.png

Time’s up

Slide
create
Tekijät
list
Kirjallisuutta
security
Tietosuojaseloste
live_help
Ota yhteyttä

info@muisti.org
+358 50 5524 233

dvr
Vieraile Muistin sivuilla

Sodan ja rauhan keskus Muisti
muisti.org

feedback
Anna palautetta

Palautelomake

Slide
Kiitämme palvelun mahdollistajia

© 2025 Sodan ja rauhan keskus Muisti

  • Etusivu
  • Aikakaudet
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • Teemat
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • Ohjeet
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Haku