Suru
Leena Hangasmaa, Jenni Korhonen, Mikko Siitonen
Yksilön suru on yhteisön asia
Sota-ajan Suomessa henkilökohtainen suru muuttui yhteisön asiaksi. Kun isät, veljet ja puolisot lähtivät rintamalle, perheet joutuivat elämään jatkuvassa huolessa ja pelossa. Kuolema saattoi kohdata läheisiä rintamalla tai pommituksissa, ja sotaleskien sekä äitien odotettiin kantavan surunsa arvokkaasti. Sankarihautajaiset muodostivat yhteisöllisen seremonian, jossa korostettiin isänmaan puolesta kuolemisen arvoa yksilön elämän merkityksen yli.
Sota oli pelon aikaa. Perheet joutuivat erilleen, kun isät, puolisot, pojat ja veljet lähtivät rintamalle. Lapset saatettiin lähettää pommituksia pakoon kaupungeista maalle tai sotalapsiksi Ruotsiin. Huoli läheisistä oli jatkuvaa. Kuolema saattoi viedä läheisen rintamalla, pommituksissa tai pohjoisen itärajan kyliin kohdistuneissa partisaani-iskuissa. Kuoleman saattoi kohdata myös itse.
Menetys ja suru koskivat myös kotia ja omaisuutta. Pommitukset tuhosivat asuin- ja liikerakennuksia, ja sotaa pakoon joutui lähtemään satojatuhansia suomalaisia. Jotkut pääsivät palaamaan poltettujen kotiensa raunioille, mutta Karjalan, Petsamon ja Sallan evakot joutuivat jättämään sodan jälkeen kaiken lopullisesti taakseen.
Monen naisen kohdalla pahin tapahtui, kun viesti kaatumisesta rintamalla saapui. Sotaleskien ja äitien odotettiin kantavan menetyksensä arvokkaasti, jopa isänmaalle annetusta uhrista iloiten. Kaatuneet haluttiin esittää kansan yhteisenä uhrina, joka osoitti, miten paljon tavoitteiden saavuttamisen puolesta oli jo annettu. Liiallinen sureminen kyseenalaisti annetun uhrin merkityksen.
Suomessa sota-aikana rintamalla kaatuneet tuotiin kotipaikkakunnalle haudattavaksi ja heille järjestettiin sankarihautajaiset. Tilaisuuksista rakennettiin isänmaallisia juhlia, joissa kunnioitettiin vainajan ja hänen läheistensä isänmaan puolesta tekemää uhrausta.
Sankarihautajaiset eivät olleet yksityinen tilaisuus, vaan niiden järjestämisestä vastasivat pääasiassa suojeluskunnat ja lotat. Tavoitteena oli, että hautajaiset muodostuisivat yleviksi joukkotilaisuuksiksi, jotka vahvistaisivat kansan taistelutahtoa. Sankarihautajaiset olivat yksi keino korostaa isänmaan puolesta kuolemisen arvoa yksilön elämän merkityksen yli.
Läheisensä sodassa menettäneen oli siis kannettava suurin tuska yksin ja yksityisesti.
Lue lisää:
Naisten aseet. Suomalaisena naisena talvi- ja jatkosodassa. Toimittanut Riikka Raitis ja Elina Haavio-Mannila.
Sodan särkemä arki. Kirjoittanut Ville Kivimäki ja Anssi Männistö. WSOY 2016.
Hakusana: sotasukupolvi nainen