Ymmärrä ja arvioi 1. Selitä lyhyesti seuraavat käsitteet: Evakko Rintamamies Sotaleski Pakkolunastus Rintamamiestalo Ymmärrä ja arvioi 2. Jakautukaa pieniin ryhmiin. Jokainen ryhmä ottaa oman, erilaisen näkökulman keskusteltavaksi: evakon, maanviljelijän, joka menetti maataan pakkolunastuksessa, ja viranomaisen, joka toteutti asutustoimintaa. Keskustelkaa ryhmissä näiden henkilöiden mahdollisista tunteista, toiveista ja haasteista. Jakakaa ryhmänne näkemykset lopuksi koko luokan kanssa. None Ymmärrä ja arvioi 3. Tutustu oheisen tekstin lisäksi Lahti ja evakot –tekstiin. Miten evakkojen asuttaminen vaikutti Lahteen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä? Mitä yleisempiä päätelmiä evakkojen asuttamisen vaikutuksista voi tekstien pohjalta tehdä? Etsi tarvittaessa lisätietoa kirjoista tai internetistä. Linkki: Lahti ja evakot Edistyneille/lukioon: Laajenna näkökulmaa koskemaan koko Suomea. Kuinka evakkojen asuttaminen muokkasi yhteiskuntaa ja sen rakennetta, vaikutti kaupungistumiskehitykseen sekä suomalaiseen kulttuuriin. Käytä ja sovella 4. Oma maa -elokuva kertoo ajanjaksosta sodan päättymisestä vuonna 1945 olympiavuoteen 1952. Elokuvassa turvattua elämää elänyt Anni rakastuu jatkosodassa haavoittuneeseen Veikkoon. Anni jättää kaiken taakseen ja lähtee uudisasukkaaksi Pohjois-Karjalan umpimetsään raivaamaan asutustilaa, eli niin sanottua kylmää tilaa. Katso elokuvan traileri Koulukinon sivuilta (LINKKI https://www.koulukino.fi/oppimateriaalit/oma-maa/), tutustu Evakkojen kokemus –tekstiin (LINKKI) ja vastaa: millaisia ongelmia ja haasteita sodan jälkeen maata saaneet saattoivat kokea uutta elämää aloittaessaan. Time's up