Ymmärrä ja arvioi 1. Etsi tekstistä seuraavat käsitteet ja selitä ne omin sanoin: sotainvalidi, sotaleski, sotaorpo, sotavammalaki. Kerro lisäksi, miten nämä käsitteet liittyvät toisiinsa. Ymmärrä ja arvioi 2. Tutki tekstiä ja kerro omin sanoin, miten sotainvalidien saama tuki muuttui ajan kuluessa sodan päättymisen jälkeen. Mainitse ainakin kaksi konkreettista muutosta tai uudistusta. Ymmärrä ja arvioi 3. Sotainvalidien Veljesliiton kotisivuilla kerrotaan seitsemän erilaista sotainvalidin tarinaa. Jakautukaa luokassa pienryhmiin ja valitkaa itsellenne tarina, johon perehdytte. Vastaa: Linkki: Sotainvalidien Veljesliiton kotisivut Kuinka haavoittuminen tapahtui? Missä sodan vaiheessa ja millaisessa tilanteessa? Millainen vamma haavoittumisessa syntyi? Kuinka invalidisoituminen vaikutti elämään sodan jälkeen? Kuinka elämä lähti sujumaan? Oliko haasteita, millaisia? Lopuksi esitelkää tarina muulle luokalle. Käytä ja sovella 4. Keskustelkaa pienryhmässä siitä, miksi on tärkeää muistaa ja tukea sotainvalidien ja veteraanien sukupolvea. Kirjatkaa ajatuksianne ylös. Pohtikaa myös, millä tavalla sodan kokenutta sukupolvea teidän mielestänne tulisi muistaa. Hanki tietoa ja tulkitse 5. Tutki tekstistä, millaisia yhdistyksiä ja järjestöjä perustettiin auttamaan sotainvalideja ja miten ne eri tavoin tukivat heidän tarpeitaan. Katso myös video Sotainvalidien Veljesliiton historiasta ja toiminnasta kotisivuilta. Linkki: https://sotainvalidit.fi/sotainvalidien-veljesliitto-tayttaa-81-vuotta/Mitkä ovat järjestön päätavoitteet? Mitä eri toimintamuotoja Sotainvalidien Veljesliitolla on historiansa aikana ollut? Käytä ja sovella 6. Pohdi yhdistysten ja järjestöjen merkitystä yhteiskunnassa sotainvalidien esimerkin kautta. Millä tavoin yhdistykset täyttivät sellaisia tarpeita, joita valtion tarjoamat palvelut eivät tuolloin kyenneet täyttämään? Keskustele ryhmässä siitä, miten vapaaehtoistoiminta ja yhdistystoiminta täydentävät nykyään virallisia, yhteiskunnan järjestämiä sosiaali- ja terveyspalveluita. Käytä ja sovella 7. Tutustukaa tarkemmin sotainvalidien elämään ja heidän saamaansa apuun ja tukeen sekä asenneilmapiiriin invalideihin liittyen menneinä vuosikymmeninä. Suunnitelkaa ja toteuttakaa erilaisia esittämistapoja hyödyntävä näyttely sotainvalideista, heidän arjestaan ja yhteiskunnan tarjoamasta tuesta eri aikakausina. Jakakaa aiheet esimerkiksi vuosikymmenten mukaan. None Time's up