Veteraanien saama tuki
Miten veteraaneja on tuettu
sotien jälkeen?
Olli Kleemola
Veteraaneja on tuettu Suomessa sotien jälkeen monin tavoin, ja tukisumma vuosilta 1940–2023 ylittää 40 miljardia euroa. Sotainvalidien tukeminen alkoi jo talvisodan jälkeen mutta muut veteraanit pääsivät tukien piiriin vasta 1970-luvulta lähtien. Aluksi tukia rajoitettiin tarkasti, koska veteraaneja oli paljon. Vasta myöhemmin tukia parannettiin ja saajien määrää lisättiin. Silti moni veteraani koki, ettei yhteiskunnan tuki ollut riittävää.
Sotien jälkeen Suomi on tukenut veteraanejaan eri toimijoiden kautta. Vuodesta 1940 lähtien valtio maksoi sotilasvammakorvauksia ja ylläpiti sotainvalidien huoltolaitoksia. Kela puolestaan alkoi maksaa vammautumattomille veteraaneille erityisiä tukia, kuten veteraanilisää ja rintamalisää sekä asumistukea 1970-luvulta lähtien. Sekä kunnat että Raha-automaattiyhdistys ovat antaneet veteraaneille erilaisia tukia. Veteraanijärjestöjen keräykset ja vapaaehtoistyö ovat olleet myös tärkeitä.

Kun 1970-luvulla päätettiin ensimmäisistä tukimuodoista, veteraanien määrä yhteiskunnassa oli suuri. Niinpä tukisummat määriteltiin mataliksi ja tuen saamisen ehdot tiukoiksi. Näin haluttiin varmistaa, etteivät tuet muodostuisi liian kalliiksi menoeräksi valtiolle. Myöhemmin, kun veteraanien määrä väheni ja Suomi vaurastui, tukia voitiin lisätä ja maksamisen ehtoja helpottaa.
Kokonaisuudessaan vuosina 1940–2023 veteraaneille maksettiin erilaisia rahallisia tukia yhteensä yli 40 miljardia euroa. Tähän lukuun eivät kuitenkaan sisälly erilaiset lainat, lainojen takaukset tai rintamamiesten maanostotuki. Mukana ei ole myöskään sotainvalidien työhuoltoon liittyviä tukimuotoja, veteraanikeräysten tuottoja ennen vuotta 2000 eikä veteraanien hyväksi eri vuosikymmeninä tehtyä laajaa vapaaehtoistyötä.

Vaikka 40 miljardin tukisumma vaikuttaa isolta, sen voi suhteuttaa esimerkiksi jatkosodan pommitusvaurioiden korjauksiin. Jatkosodan pommituksissa tuhoutui yli 1 600 ja vaurioitui 2 200 rakennusta, joiden jälleenrakentamiseen sotia seuranneina kuutena vuotena käytettiin nykyrahassa lähes 20 miljardia euroa. Summa on melkein puolet siitä, mitä veteraaneille maksettiin 80 vuoden aikana.
Monien veteraanien mielestä yhteiskunnan tuki on silti ollut riittämätöntä. Vuosituhannen vaihteessa tehdyssä tutkimuksessa suurin osa noin tuhannesta veteraanista koki valtion jättäneen kunniavelkansa sotaa käyneitä kohtaan maksamatta. Etenkin muiden kuin sotainvalidien tukea pidettiin liian pienenä, jopa häpeällisen vähäisenä suhteessa heidän uhrauksiinsa.


