Siirry sisältöön
Sodan muisti

Sodan muisti

Suomi toisessa maailmansodassa

  • Etusivu
  • AikakaudetLaajenna
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • TeematLaajenna
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • OhjeetLaajenna
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Sodan muisti
Sodan muisti
Suomi toisessa maailmansodassa
Etusivu » Rauha » Sodan kokemukset » Lapsen sota

Lapsen sota

Antti Malinen

Sodan vaikutukset lasten ja nuorten elämässä

Sota vaikutti suuresti lasten ja nuorten arkeen Suomessa. Sota aiheutti monenlaista huolta ja pelkoa ja monet jäivät ilman vanhempiaan. Sotavuodet toivat myös koulunkäyntiin taukoja ja kasvavat nuoret kärsivät niukasta ravinnosta. Vaatteiden ja tavaroiden säännöstely sekä niukkuus vaikuttivat jokapäiväiseen elämään. Monia lapsia siirrettiin turvaan ulkomaille, ja uusissa ympäristöissä heidän oli sopeuduttava uusiin kieliin ja kulttuureihin. Vaikeista oloista huolimatta lapset löysivät keinoja ylläpitää ystävyyksiä ja osallistua yhteiseen toimintaan. Se tarjosi turvaa ja jatkuvuutta vaihtuvissa olosuhteissa. 

Suomen käymät taistelut keskittyivät pääosin rintamalle, mutta sodankäynti näkyi myös siviiliväestön ja lasten ja nuorten elämässä: ilmapommitusten ja partisaani-iskujen pelkoina, isien ja äitien poissaolona, koulunkäynnin katkoksina ja läheisten ja sukulaisten menetyksinä. Perheiden ja lasten arkisessa elämässä sotavuodet näkyivät erityisesti kasvavana niukkuutena. Pula-aikana elintarvikkeita ja tavaroita säännösteltiin ja esimerkiksi uusien, sopivankokoisten vaatteiden ja kenkien saaminen oli vaikeata. Paitojen, housujen ja hameiden käyttöikää jatkettiin parsimalla ja kengät tai luistimet siirtyivät usein vanhemmalta sisarukselta nuoremmalle. Heikkenevä elintarviketilanne näkyi ruokavalion yksipuolistumisena ja aina kasvavat nuoret eivät saaneet tarvitsemaansa määrää energiaa.

Kuvassa nainen ja poika laittamassa kukkia sankarihaudan maljakkoon. Hautakivessä teksti: STM. Armas Ilmari Kylmä sekä syntymä- ja kuolinpäivä.
Nainen ja poika sankarihaudalla. Kuva: Väinö Kannisto, Helsingin kaupunginmuseo.

Niukkuus ja säännöstely toivat esille, kuinka totaalisessa sodassa yhteiskunnan resurssit mobilisoitiin sodankäynnin tarpeisiin. Myös lasten ja nuorten odotettiin ottavan osaa yhteisiin ponnistuksiin. Pienten lasten tuli osoittaa varhaista itsenäistymistä ja kykyä hoitaa omia asioitaan, jotta vanhemmille ja varsinkin äideille jäi enemmän aikaa arjen hoitoon. Kouluikäiset lapset ottivat osaa erilaisiin talkoisiin, ja saattoivat kerätä esimerkiksi jätepaperia tai romua, saaden palkkioksi erilaisia tunnustuksia tai pieniä palkintoja, esimerkiksi makeisia tai leluja.

Keravalaisia poikia romua keräämässä. Kuva: Nousiainen, SA-kuva.

Toisaalta sodan leimaamaan arkeen sisältyi pidempiä, rauhallisia jaksoja, jolloin koulunkäynnissä ei ollut taukoja ja lapset saivat viettää aikaa tuttujen kavereiden kanssa. Vapaa-aika jäi usein lyhyeksi, sillä suurin osa suomalaislapsista kasvoi maaseudulla, pienillä tiloilla, ja lasten odotettiin ottavan osaa erilaisiin tilan ja kodin töihin liittyviin askareisiin, vaikkapa polttopuiden kantoon tai veden hakuun kaivosta.

Lapsi heinänteossa. Kuva: Suurtalkoot ry:n kokoelma, Kansatieteen kuvakokoelma, Museovirasto.

Vaikea elintarviketilanne, asumisen ahtaus ja kaupunkeihin tehdyt pommitukset vaikuttivat osaltaan siihen, että lapsia lähetettiin hoitoon sukulaisten ja tuttavien luokse maaseudulle. Suuri joukko lapsia siirrettiin myös ulkomaille, erityisesti Ruotsiin ja Tanskaan, niin sanottuina sotalapsina. Monet sotalapset otettiin kasvateiksi perheisiin, mutta varsinkin terveydellisistä syistä siirrettyjä lapsia sijoitettiin myös lastenkoteihin. 

Kasvuympäristöjen vaihdokset vaikuttivat syvästi lasten elämään. Uusilla paikkakunnilla lapset joutuivat hakemaan paikkansa niin kodissa, koulussa kuin kaverisuhteissa. Useimmat sotalapset eivät osanneet puhua ruotsia tai tanskaa ja tämä vaikeutti kasvattivanhempiin tutustumista. Uusiin ympäristöihin asettuminen vaati monenlaista oppimista niin kielen kuin paikallisten tapojen suhteen.

Suomalaisia lapsia lähdössä sotalapsiksi Ruotsiin. Lasten kaulaan kiinnitettiin laput, joihin heidän tietonsa kirjattiin. Kuva: Historian kuvakokoelma, Museovirasto.

Lasten ja nuorten elämästä löytyi toisaalta myös jatkuvuuksia: muuttuvissa ympäristöissäkin vanhoihin kavereihin voitiin pitää yhteyttä kirjeenvaihdon avulla, ja urheilu, harrastukset ja yhteiset leikit toivat yhteen paikalliset lapset ja uudet tulokkaat. Lasten uteliaisuus ja halu yhteiseen tekemiseen ylittivät usein ennakkoluulot ja kielimuurit, luoden mahdollisuuksia uusiin kaverisuhteisiin. 

Lue lisää 

Sodan kasvattamat. Toimittanut Sari Näre, Jenni Kirves & Juha Siltala. WSOY 2010. 

Isän sota. Kirjoittanut Elina Sana. Siltala 2017. 

Jälleenrakentajien lapset. Sotienjälkeinen Suomi lapsen silmin. Antti Malinen ja Tuomo Tamminen. Gaudeamus 2017. 

Mitä jäi mieleen?

Testaa, kuinka hyvin ymmärsit lukemaasi lyhyellä testillä.

Miten sodan vaikutukset näkyivät lasten ja nuorten arjessa?

Millä tavoin lapset ja nuoret osallistuivat sodan aikaisiin ponnistuksiin?

Miksi jotkut lapset lähetettiin hoitoon maaseudulle tai ulkomaille sodan aikana?

Mitkä tekijät vaikeuttivat sotalasten sopeutumista uusiin kasvuympäristöihinsä ulkomailla?

clock.png

Time’s up

Slide
library_books
Aiheeseen liittyvät tehtävät
Hanki tietoa ja tulkitse

a. Sodan aikana kaikki suomalaislapset evakuoitiin ulkomaille turvaan. 

b. Sodan aikana lasten ja nuorten odotettiin osallistuvan kotirintaman ponnistuksiin, kuten erilaisiin talkoisiin. 

c. Sodan aikana koulunkäynti jatkui normaalisti ilman keskeytyksiä. 

d. Toisen maailmansodan aikana lapsille ja nuorille oli tyypillistä saada uusia vaatteita ja kenkiä säännöllisesti. 

Ymmärrä ja arvioi
2. Valitkaa ryhmässänne eri rooleja: lapsi kaupungissa sodan aikana, sotalapsi ulkomailla, kotirintaman vanhempi. Kuvitelkaa, miten päivänne kuluu, ja kertokaa ryhmällenne. Käyttäkää tekstissä mainittuja yksityiskohtia tuomaan roolihahmonne elämä sota-ajalle uskottavaksi.

Ymmärrä ja arvioi

Hanki tietoa ja tulkitse

Lapsiin ja nuoriin kohdistuneet odotukset sota-aikana

Pikkulotat – Lottatytöt 

Yli 70 000 lasta turvaan

Sotalasten monenlaiset kokemukset

Sotaorvoiksi jäi sotien jälkeen yli 55 000 lasta

Lasten pärjäämisen keinot vaikeissa kotioloissa

Tee miellekartta, posteri, infografiikka, diaesitys tai video aiheesta lapsuus ja nuoruus sotavuosina. 

Lopuksi: tiivistä aihepiiri 5-7 lauseeksi.

clock.png

Time’s up

Hakusana: sotasukupolvi lapsi

Avainsanat: #rauha#sodan muisti#suomi toisessa maailmansodassa
Slide
create
Tekijät
list
Kirjallisuutta
security
Tietosuojaseloste
live_help
Ota yhteyttä

info@muisti.org
+358 50 5524 233

dvr
Vieraile Muistin sivuilla

Sodan ja rauhan keskus Muisti
muisti.org

feedback
Anna palautetta

Palautelomake

Slide
Kiitämme palvelun mahdollistajia

© 2025 Sodan ja rauhan keskus Muisti

  • Etusivu
  • Aikakaudet
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • Teemat
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • Ohjeet
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Haku