Siirry sisältöön
Sodan muisti

Sodan muisti

Suomi toisessa maailmansodassa

  • Etusivu
  • AikakaudetLaajenna
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • TeematLaajenna
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • OhjeetLaajenna
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Sodan muisti
Sodan muisti
Suomi toisessa maailmansodassa
Etusivu » Jatkosota » Sodan kokemukset » Lasten selviytyminen

Lasten selviytyminen

Antti Malinen

Lasten pärjäämisen keinot vaikeissa kotioloissa

Sota vaikutti lapsiin suuresti: sodassa koetut menetykset, pula-aika ja perheenjäsenten pitkät erot toisistaan muuttivat perhe-elämää ja vanhempien ja lasten välisiä suhteita. Ajoittain oma koti saattoi tuntua ahdistavalta ja turvattomalta paikalta. Vaikka usein toinen vanhemmista tai ulkopuolinen aikuinen, kuten isoisä tai opettaja, tarjosi turvaa, myös ystävät ja yhteiset harrastukset auttoivat kestämään vaikeita aikoja. Lapset löysivät lohtua kirjoista, elokuvista ja luonnosta, ja eläimet tarjosivat tärkeää seuraa ja lohdutusta.  

Sotavuodet ja sodan päättymisen jälkeiset olot koettelivat monella tapaa lasten hyvinvointia. Sodassa koetut menetykset, pula-aika ja perheenjäsenten pitkät erot toisistaan vaikuttivat perhe-elämään ja vanhempien ja lasten väliseen suhteeseen. Aikuisten huolet ja velvoitteet vaikuttivat heidän vanhemmuuteensa, ja lasten kanssa vietetty aika jäi vähäiseksi. Vanhemmilta ei aina löytynyt voimavaroja kohdata lasten omia murheita ja huolia.

Kuvassa viisi lasta ongella sillalla.
Lapset ongella pienellä sillalla Rovaniemellä. Kuva: Uuno Peltoniemi, Kansatieteen kuvakokoelma, Museovirasto.

Ajoittain oma koti saattoi tuntua ahdistavalta ja turvattomalta paikalta. Monet sodasta palanneet isät kamppailivat fyysisen ja henkisen terveytensä kanssa ja nostattivat lapsissa turvattomuuden tunnetta yöllisine painajaisineen ja äkkipikaisella käytöksellään. Sodan jäljet näkyivät myös äideissä, usein uupumuksena ja hermostuneena olemuksena. Erityisen koville joutuivat sotalesket, jotka usein huolehtivat yksin niin lasten kasvatuksesta kuin taloudesta.

Kuvassa koululaiset laulamassa luokkahuoneessa.
Koululaisia laulutunnilla 1942. Kuva: Aavikko, SA-kuva.

Mikäli lapsella oli molemmat vanhemmat elossa, useimmiten toinen heistä kykeni tarjoamaan lapsen kaipaamaa turvaa ja ymmärrystä. Turvallinen aikuinen saattoi löytyä myös perheen ulkopuolelta, vaikkapa lähistöllä asuvasta isoisästä tai kansakoulun ymmärtävästä opettajasta. Lasten ja nuorten elämässä tärkeätä roolia näyttelivät ystävät ja kaverit: yhteinen tekeminen ja hauskanpito loivat parhaimmillaan yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tarjosivat myönteisiä kokemuksia, jotka auttoivat vaikeiden kotiolojen kestämisessä.

Kuvassa tyttö ja poika leikkimässä nukeilla kotona. Taustalla radio ja seinällä Ferdinand von Wrightin maalaus Taistelevat metsot.
Lapsia leluineen. Taustalla myös radio. Kuva: Väinö Kannisto, Helsingin kaupunginmuseo.

Lapset löysivät myös omia erityisiä keinoja hyvinvointinsa tukemiseen. Kirjojen lukeminen, elokuvissa käyminen, radion kuuntelu ja tarinoihin uppoutuminen toivat monille kaivattua iloa. Lasten- ja nuortenkirjojen hahmot kohtasivat tarinoissa vaikeuksia, ne kuitenkin selvittäen, ja tämänkaltaiset kuvaukset antoivat nuorille lukijoille välineitä ja toivoa myös oman elämäntilanteen käsittelyyn.

Kuvassa nuori lapsi yhtä suuren saksanpaimenkoiran kanssa.
Eläimet olivat tärkeitä lapsille myös sodan aikana ja sen jälkeen. Kuva: Uuno Peltoniemi, Kansatieteen kuvakokoelma, Museovirasto.

Tärkeätä roolia lasten ja nuorten hyvinvoinnissa näyttelivät myös luonto ja eläimet. Metsässä samoilu tai ajan viettäminen omassa mielipaikassa, vaikka rauhaisen lammen rannalla, tarjosi tilaa omien ajatusten läpikäyntiin ja rauhoittumiseen. Varsinkin lemmikit, mutta myös kotieläimet olivat monille lapsille rakkaita. Enemmistö suomalaislapsista asui maaseudun pientiloilla, joissa eläinten kanssa vietettiin luontaisesti paljon aikaa. Kun aikuisilta ei aina saatu kaivattua lohtua, lapsi saattoi jutella murheistaan koiralle tai hoitaa varsaa, saaden takaisin eläimen osoittamaa kiintymystä.

Kuvassa lapset leikkimässä. Nuori poika tähtää aseella tyttöjä, jotka ovat nostaneet kädet ilmaan antautumisen merkiksi.
Sodan leikkiminen oli tärkeä tapa käsitellä tapahtumia ja niiden herättämiä tuntemuksia sodan aikana ja sen jälkeen. Leikki on lasten tapa yrittää ymmärtää ympäristöään. Kuva: Minne Metso, Nurmijärven museon kuva-arkisto.

Osa lasten oppimista pärjäämisen keinoista saattoi ajan kanssa muuttua myös rasitteeksi. Turvattomissa oloissa eläneet saattoivat olla jatkuvasti varuillaan ennakoidakseen turvattomia tilanteita, ja tämänkaltaiset käyttäytymisen mallit saattoivat jatkua myös aikuisuudessa, arkea ja ihmissuhteita kuormittaen. Monet sota-ajan kokeneet ihmiset ovatkin halunneet palata myöhemmällä iällä lapsuuteensa, pyrkien selvittämään perheoloja ja niiden vaikutusta omaan elämäntarinaan. 

Lue lisää 

Jälleenrakentajien lapset. Sotienjälkeinen Suomi lapsen silmin. Kirjoittanut Antti Malinen ja Tuomo Tamminen Gaudeamus, 2017. 

Kaverit, koirat ja joenmutkat. Lasten emotionaaliset turvapaikat 1940–50-lukujen Suomessa. Kirjoittanut Antti Malinen. 2019 JECER 8 (2), 332–361. https://journal.fi/jecer/article/view/114119/67318

‘Cos I’m a Survivor’. Narratives of coping and resilience in recollections of difficult childhood in post-war Finland. Kirjoittanut Kirsi-Maria Hytönen ja Antti Malinen. 2018 Ethnologia Fennica, 45, 55-78 https://journal.fi/ethnolfenn/article/view/65535 

Mitä jäi mieleen?

Testaa, kuinka hyvin ymmärsit lukemaasi lyhyellä testillä.

Mitkä tekijät koettelivat lasten hyvinvointia sotavuosina ja sodan jälkeisinä vuosina?

Minkälaista tukea lapset saattoivat saada vaikeissa kotioloissa?

Mitkä olivat joitakin lasten keinoja selviytyä vaikeista kotioloista?

Miten sodasta palanneen traumatisoituneen isän käytös vaikutti lapsiin?

Mikä rooli eläimillä oli lasten hyvinvoinnissa?

clock.png

Time’s up

Slide
library_books
Aiheeseen liittyvät tehtävät
Kiinnostu ja innostu
1. Piirrä kuva tai sarjakuva, joka kuvaa yhtä tekstissä mainittua keinoa, jonka avulla lapset selviytyivät vaikeista kotioloista. Voitte esimerkiksi kuvata lapsen lukemassa kirjaa salaisessa piilopaikassaan tai lapsen ja lemmikkieläimen välisen ystävyyden.

Ymmärrä ja arvioi

Käytä ja sovella

Hanki tietoa ja tulkitse
4. Tutustu oheisen tekstin lisäksi seuraaviin artikkeleihin:

Lapsiin ja nuoriin kohdistuneet odotukset sota-aikana

Pikkulotat – Lottatytöt

Yli 70 000 lasta turvaan

Sotalasten monenlaiset kokemukset

Sotaorvoiksi jäi sotien jälkeen yli 55 000 lasta

Sodan vaikutukset lasten ja nuorten elämässä 

Tee miellekartta, posteri, infografiikka, diaesitys tai video aiheesta lapsuus ja nuoruus sotavuosina. 

Lopuksi: tiivistä aihepiiri 5-7 lauseeksi. 

 

Ymmärrä ja arvioi
5. Tutkikaa ja pohtikaa pienryhmässä, miten lasten kokemukset sodassa eroavat aikuisten kokemuksista. Tehkää aiheesta informatiivinen ja hyvin perusteltu esitys luokalle. Panostakaa myös esityksen visuaalisuuteen.

clock.png

Time’s up

Hakusana: sotasukupolvi lapsi

Avainsanat: #Jatkosota#sodan muisti#suomi toisessa maailmansodassa
Slide
create
Tekijät
list
Kirjallisuutta
security
Tietosuojaseloste
live_help
Ota yhteyttä

info@muisti.org
+358 50 5524 233

dvr
Vieraile Muistin sivuilla

Sodan ja rauhan keskus Muisti
muisti.org

feedback
Anna palautetta

Palautelomake

Slide
Kiitämme palvelun mahdollistajia

© 2025 Sodan ja rauhan keskus Muisti

  • Etusivu
  • Aikakaudet
    • Talvisota
    • Jatkosota
    • Lapin sota
    • Rauha
  • Teemat
    • Taustat ja tapahtumat
    • Sodan kokemukset
    • Talous ja yhteiskunta
    • Kulttuuri ja muistaminen
  • Oppimiskokonaisuudet
  • Ohjeet
    • Oppilaalle
    • Opettajalle
    • Opettajalle – Aineistotehtäväpankki
    • Muut käyttäjät
    • Tekijänoikeudet
Haku