Lapsuus sodassa
Lapsuus sodassa
Sota vaikutti lasten ja nuorten elämään monella tapaa. Yhteiskunta ja perhe odottivat myös lapsilta aiempaa suurempaa vastuunkantamista. Monet lapset kokivat kaipausta, huolta, pelkoa ja surua sodan menetysten vuoksi. Eri syistä lapset joutuivat erilleen vähintään toisesta vanhemmasta ja perheen aikuisillakaan ei välttämättä ollut aikaa tai voimia vanhemmuuteen.
Täältä löydät kootusti aiheeseen liittyviä sisältöjä ja ehdotuksen siitä, miten kokonaisuutta voisi hyödyntää opetuksessa. Muista, että jokaiseen sisältöön liittyy myös sen omat tehtävät, joita voi hyödyntää osana oppimista ja arviointia.
Ohessa on lapsiin ja nuoriin liittyviä sisältöjä Sodan muisti –sivustolla:
Ehdotus oppimiskokonaisuudeksi
Työskentely yksin, parin kanssa tai pienryhmässä.
Tuotokset:
- Muistiinpanot / miellekartta
- Diaesitys
- Sarjakuva tai päiväkirjamerkintä
1. Tutustu Sodan vaikutukset lasten ja nuorten elämässä ja Lapsiin ja nuoriin kohdistuneet odotukset sota-aikana -materiaaleihin. Tee mahdollisimman kattava miellekartta sota-ajan lapsuudesta Suomessa sotavuosina. Voit täydentää listaa omilla tiedoillasi ja oivalluksillasi.
2. Tutustu muihin aihepiirin sisältöihin. Pohdi, millä eri tavoilla sota saattoi vaikuttaa lasten arkeen. Mitä ilon ja huolenaiheita lapsilla sota-aikana oli? Täydennä tehtävän 1 listaa tai miellekarttaa.
3. Valitse tekemästäsi listasta tai miellekartasta vähintään kuusi kohtaa, joihin etsit sopivan kuvituksen finna.fi– tai SA-kuva.fi -kuvapalveluista. Valitse kuvat siten, että ne antavat mahdollisimman monipuolisen kuvan lapsista sotavuosina. Kerää kuvat esimerkiksi Powerpointiin tai Slidesiin. Kirjoita jokaiseen kuvaan kuvaileva kuvateksti. Muista laittaa sivustojen ohjeiden mukainen kuvaviite.
4. Vertaile tehtävässä 3 valitsemiasi kuvia toisen oppilaan (tai parin/ryhmän) valitsemiin kuviin. Täydentäkää tarvittaessa kuvasarjojanne 1-2 kuvalla.
5. Pohdi, millaisia odotuksia ja vaatimuksia lapsille asetettiin sotavuosina. Valitse joko a. tai b.:
a. Tee sarjakuva, johon keräät lapsen kokemuksia ja tehtäviä sotavuosina.
b. Tee päiväkirja, jossa eläydyt lapsen rooliin sotavuosina. Tee ainakin viisi päiväkirjamerkintää, joissa kerrot kokemuksistasi, tunteistasi ja ajatuksistasi sodan keskellä.
6. Tutki ja pohdi, millainen on lapsuus nykyhetken kriiseissä, katastrofeissa ja sodissa. Vastaa:
a. Miten sota tai katastrofi vaikuttaisi lapseen ja lapsuuteen nykyajan Suomessa? Mitä yhteistä ja erilaista nykyhetken kriisissä ja toisen maailmansodan ajalla olisi suomalaislapsen näkökulmasta? Jatka tehtävän 3 diasarjaa.
b. Tutustu lapsen asemaan nykyajan sodissa ja kriiseissä maailmalla. Käytä apuna oheisia linkkejä sekä tarvittaessa laajemminkin internethakua. Miten lapsuus saattaa muuttua kriisin keskellä? Millaisia uhkia lapset kokevat? Kuinka näitä uhkia voitaisiin ehkäistä? Jatka tehtävän 3 diasarjaa.
Linkit:
Kun katastrofi iskee, UNICEF on ensimmäisenä paikalla | UNICEF
Lapset ja nuoret sodan keskellä – mikä tukee heidän mielenterveyttään?
Sodassa lapset ovat erityisen suojelun kohteena – Punainen Risti
Lapset kriiseissä – Pelastakaa Lapset
Hakusana: sotasukupolvi lapsi